1908 - 1940 | 1940 - 1965 | 1965 - 1980 | 1980 - 1984 | DANSK |
|
||
Bambusfløjtekvartet (16)
Vi befinder os formentligt i St.Cloud i nærheden af Paris på MacJannets privatskole. (Billedbeskrivelse af Gunna Brieghel-Müller ved samtale i sept. 2007). |
||
|
||
Rytmik i det fri, Høve, ca. 1942 (17a) Gerdas elev Martha Bjerregård: spring bliver øvet ude i det fri. 1940 grundlagde Gerda Alexander sin skole, hvor hun uddannede elever i rytmik og afspænding. 1940-49 blev sommersemestrene flyttet til Høve, Vestsjælland, hvor Gerda lejede et hus. Her blev ligeledes afholdt internationale kurser. |
||
|
||
Elever fra Danmark ved et sommerkursus i Frankrig, ca.1946 (17b)
Elever fra uddannelsen i København på sommerkursus i Frankrig.
Fra v. Martha Bjerregård, Gudrun Galätius, Ellen Mortensen |
||
|
||
Gruppestudie, 1946 (17c) Vi befinder os i Akademiet for Rytmik og Afspænding, som Gerdas skole dengang hed.
Foran fra v.: Gudrun, Martha, Gruppen har en velafbalanceret tonus. Udstråler intensitet. Både hænder og arme former rummet og skaber bevidst forbindelse til de andre i gruppen og til gulvet. De bevæger sig i to forskellige niveauer. Gudruns og Marthas bevægelser er mere anstrengende, kræver mere muskelkraft i arme og ben. Ebba Hyldgaard fortalte i 2007, at studier kunne have en fuga eller kanon som tema. F.eks. har gruppen udarbejdet et studie ”Fuga” til musik af J. S. Bach, som Gerda spillede på klaveret. Rytmik var på dette tidspunkt en vigtig del af uddannelsen. Disse kvinder har lige som Gerda undervist i rytmik i de kommunale børnehaver og efterhånden udviklet deres specialområde.
|
||
|
||
Lille orkester (17d) Ebba Hyldgaard dirigerer. Bagved står Tyt Ib Andersen og Vibeke Bülow.Foran på knæ: Gudrun og Martha. |
||
|
||
Et krybbespil, ca.1946 (17e) Uddannelsesgruppen. Hyrderne spiller ikke på panfløjter som i den græske mytologi, men er dog inspireret af de græske idealer og myter. |
||
|
||
Orfeus og Eurydike 1946 (18a) 1946 instruerede Gerda Alexander korpassagerne af operaen ”Orfeus” af W.Gluck. Der blev lagt stor vægt på koreografien af bevægelseskoret. Operasangeren Else Brems spillede og sang hovedrollen Orfeus. Det var en stor begivenhed, som senere blev varmt og begejstret omtalt af de personer, der havde været med i forestillingen. Forestillingen fandt sted på Ny Carlsberg Glyptoteket i København. |
||
|
||
Nymfernes runddans (18b) |
||
|
||
Orfeus, sangeren med harpen, var forelsket i Eurydike. (18c)
|
||
|
||
I Hades (18d) 18d+e I underverdenen (Hades) tæmmer Orfeus med sine fine klange de hvileløse og aggressive sjæle ”erynnierne”, også kaldet furierne. På grund af de færdigheder blev han lovet at få Eurydike med sig op i verdenen igen. Betingelsen for det var, at han ikke måtte se sig om efter hende under opstigningen. Desværre lykkedes dette ikke for ham. Og Eurydike blev på ny frarøvet ham. Gerda Alexander optræder selv som Orfeus, måske til en prøve. |
||
|
||
Erynnierne (18e) Tilbage i vores verden er hans sorg sønderrivende. Dyrene nærmer sig gennem hans smukke spil, nymferne sørger med ham. Men bacchantinderne er så ophidsede over hans sorg og over, at han ikke interesserer sig for dem, at de tilintetgør ham i rusen. Først i døden bliver han igen forenet med sin elskede Eurydike (uden billede). |
||
|
||
De græske myter med deres arketypiske personer og skikkelser er altid blevet nyfortolkede. Den gamle græske kultur, hvor dans, teater og musik endnu ikke var adskilte kunstformer, og hvor kroppen ikke var blevet moralsk undertrykt, var især i slutningen af det 19.århundrede og i begyndelsen af det 20. århundrede en stor inspirationskilde for udviklingen af den moderne dans. |
||
|
||
La Dompteuse, 1953 (19)
Gerda underviser i det fri i Talloires i MacJannets internationale Sommerlejr. Et element af afspænding er allerede meget tydeligt. Af hendes elever bliver billedet humoristisk kaldt ”La Dompteuse”. |
||
(20a) |
||
Gerda Alexander Skolen Skolens visitkort. ”Gerda Alexander, Akademi for Rytmik og Afspænding”. I arkivet finder man navnet på dansk og tysk. Senere får skolen navnet ”Gerda Alexander Skolen” eller ”Gerda Alexander Schule” og senere igen ”Gerda Alexander School ” – fra 1974 blev der undervist på engelsk. |
||
(20b) |
||
|
||
Eutoni og holdning (20c) Gerda arbejder med en elev, som formentlig har haft polio, sandsynligvis i 50erne. Gerda giver impulser til en afbalanceret holdning – at føle midteraksen. Hovedets balance betyder meget for holdningen. I eutoni bliver impulser formidlet både gennem berøring, som her på billedet, og gennem sproget (f.eks. opfordring til at føle ”forlængelsen” fra issen mod loftet). Gennem krykkerne laver kvinden bevidst kontakt til gulvet. Hun bliver groundet. Det er ikke nemt at se, hvor lammelsen er. Holdningen virker afbalanceret, eutonisk. |
||
|
||
Kongres. sted, år og sammenhæng ukendt (21a) Gerda og Charlotte MacJannet i første række. |
||
|
||
|
||
Bruxelles 1958 (21b) CEGOS-kongres, 1958. (CEGOS.: organisation professionelle française de chefs d’entreprises: en professionel organisation af virksomhedsledere i Frankrig. Har i dag skiftet navn til MEDEF. Oplysning: Jessie Delage, dec.2007 ) |
||
|
||
Medlemmer af CEGOS, 1960
(21c) |
||
|
||
København, 1959 – Kongresprogram (22a) Gerda Alexander organiserer en international kongres i Danmark på
Emdrupborg: "First International Congress on Release of Tension and Re-Education of Functional Movement.”" |
||
|
||
Dr. A. Bartussek (23a) Østrigsk læge, som beskæftigede sig med ernæring og sundhed med fokus på sammenhængen mellem ernæring og kropsholdning.
Her med Gerda Alexander (t.h.) og danseren Rosalia Chladek (t.v.) ved en kongres. |
||
|
||
Portræt af A. Bartussek (23b) |
||
|
||
Strasbourg 1961 (24)
Kongres for Afspænding på universitetet, i fakultetet for medicin. Under kongressen blev der foretaget målinger af muskeltonus med hensyn til at observere evt. ændringer i spændingsbalancen under udførelsen af eutoni. |
1908
- 1940
|
1940 -
1965
|
1965 -
1980
|
1980 - 1984
|