1908 - 1940 | 1940 - 1965 | 1965 - 1980 | 1980 - 1984 | DANSK |
Barndom (01)
|
Gerda Alexander med sin mor og sin bror
Reinhard i Wuppertal Foto fra: Mitteilungen Nr.38, Deutsche Eutoniegesellschaft. Gerdas far havde en mindre garnfabrik i Wuppertal. Begge forældre var meget musikinteresserede. Som barn dansede Gerda ofte til sin fars klaverspil. Gerda sagde senere, at hun kun i ringe grad kunne tale med ham, men at de forstod hinanden glimrende gennem musikken. |
Portræt (02a) |
Gerda, en ung
kvinde |
Portræt (02b)
|
|
Ved Østersøen (02c)
|
Gerda ved et Østersø-Bad |
|
Otto Blensdorf (03a)
Gerda modtog dette billede fra Charlotte MacJannet Blensdorf til sin fødselsdag i 1972. Tekst bagpå billedet: ”Für Gerda ”Päppchen”-100, von Lotte” |
I Vedbæk (03b) Gerda Alexander med Otto |
Gerda Alexander kom til Danmark allerede i 1929, sammen med Otto Blensdorf og hans datter Charlotte. På grund af deres gode kontakter og indsatsen for at udbrede rytmik i Skandinavien opstod der mulighed for, at Gerda Alexander kunne arbejde i Danmark kort tid efter afsluttet rytmikuddannelse. Det gjorde hun bl.a. ved Philipsens Privatskole i Vedbæk og på Frøbelhøjskolen. Gerda havde et livslangt venskab med Charlotte (1901-1999), selvom de i de følgende år ikke boede de samme steder og dernæst blev adskilt under 2.verdenskrig, da Charlotte boede i USA og Gerda i Danmark. Charlotte blev også uddannet i rytmik hos både sin far og ved E. J. Dalcrozes skole i Genêve. I Jena arbejdede hun sammen med Peter Petersen og underviste i rytmik ved hans frie skole – Gerda, som dengang var under uddannelse, blev Charlottes assistent. Peter Petersens reformpædagogik blev en vigtig inspirationskilde for Charlotte og ligeledes for Gerdas fremtidige eutonipædagogik. Senere oprettede Charlotte og Gerda deres egne skoler. (Charlotte og hendes mand Donald MacJannet grundlagde den amerikanske MacJannet privatskole, som lå lidt udenfor Paris). Der findes mange billeder fra de internationale sommerkurser, som ofte blev afholdt i samarbejde mellem dem. Foto fra bogen: Moscovici 1989. |
|
Blensdorf-skolen (03c) Gruppestudie i rytmik. En spænding opstår gennem måden kvinderne opdeler rummet på. Tre henvender sig i deres bevægelser til en liggende person, udgående fra hver sin rum position. Deres bevægelser er ikke identiske; til gengæld er deres tonus, eller bevægelseskvalitet, udlignet, hvilket kommer til udtryk i en harmoni og sammenhæng. Bevægelserne virker bløde, ikke kontrollerede, men bevidste. |
|
Rytmik Kongres, Genêve 1926 (04)
Det lykkes Charlotte efter 1.verdenskrig at samle rytmikpædagoger fra forskellige skoler rundt om i verden i Genêve. |
|
Paul Boepple, 1926 (05) Dette billede er personligt dedikeret til Gerda af Paul Boepple: ” Zur frdl. Erinnerung an Genf und Düsseldorf, Paul Boepple.” Deraf kan vi slutte, at Gerda og Poul Boepple har mødtes i Genêve og senere i Düsseldorf. To vigtige begivenheder i rytmikpædagogikkens historie og udbredelse. |
Formentlig fra et sommerkursus i 30erne. Ved siden af Gerda måske Walter Meyer Radon |
|
Fra fotostudiet (08)
I arkivet er der enkelte fotos, der er lavet i et velrenommeret fotostudie – ”Robertson, Berlin og København” og hos Herbert Davidsen, København. |
|
Udtryk og rytmik, 1930 (09) Hovedet sænket. En tilbageholdende gestus. Hænderne virker hemmelighedsfulde, de fortæller noget. Ligeledes har tøjet et strøg af tilbageholdenhed – tykt velourstof. Gerda udtrykker en inderlig stemning. (Foto: Robertson, Kopenhagen). |
|
Rytmikstudie, 1931 (10) Efter forhænget i baggrunden at dømme ser det ud til at være Gerda i en rytmikforestilling. En skulpturel dansegestus, inspireret af ”tysk moderne udtryksdans”. Tøjet er en vigtig del af udtrykket. Det er med til at forme bevægelsen skulpturelt: opadstræbende med god forbindelse til gulvet: det højre ben i løse stormønstrede bukser, bøjet, foden på gulvet. Knæet som kontrapunkt til højre arm, der stræber opad og viser fremad i horisontal retning. Venstre side: knæet støtter på gulvet, armen omhyller kroppen med et tørklæde. Hoved og krop bøjet fremad mod venstre med et mildt ansigtsudtryk. Gerdas kropsbevidsthed viser en stærk stilfornemmelse – armes og benenes retning i rummet er helt bevidst koreograferet. Vi ser her en gestus, der korresponderer med det omkringliggende rum. (Foto: H. Davidsen) |
|
Inspiration, 1931 (11) Rastelli-brødrene, cirkusartister, gjorde et stort indtryk på Gerda. De havde en ualmindelig god kropsbevidsthed og veludviklet sanseevne. De var elegante og udstrålede attrå. Deres evner til at jonglere var uovertrufne og betagende. Ganske afspændt står artisten her – udstrålende lethed – som på ingen måde er opstået af sig selv! Gerda fortalte, hvordan Rastelli kunne få en bold til at rulle på sin arm og standse dens bevægelse når som helst, med en nærmest finmotorisk præcision, som vi mest kender den fra hånden. (Foto: Robertson, Berlin) |
Finkenkrug 1932 Charlotte Blensdorf organiserede et rytmikseminar. På bagsiden af ét af
billederne står : "Finkenkrug, 1932".
Gerda havde siden 1929 boet i Danmark, men mistede på ingen måde forbindelsen til |
Burg Sternberg, Mecklenburg, 1938 Rytmik-sommerkursus i Tyskland på Burg Sternberg.
Charlotte Blensdorf t.v., Gerda Alexander i midten (12a) |
Fra venstre: ukendt, Gerda Alexander, Karl Heinz Taubert, Charlotte Blensdorf
(12b)
|
Fra venstre: ukendt, Charlotte Blensdorf, Gerda Alexander (12c) |
|
|
Gymnastiksal (13) Gerda, til venstre i billedet, meget opmærksom, læner sig langt frem for at iagttage det, der foregår. To mænd i sort jakkesæt; den ene er udfordret til kamp. De gennemprøvede bevægelsesprincipper bliver demonstreret her. Hvordan kan jeg med et minimum af kraft vinde eller holde stand overfor min modstander? ”Tryk avler modtryk”. Den unge kvinde ser ud til at være opgaven voksen på grund af sin fleksibilitet. Manden giver ikke op.
|
|
Fremstilling af bambusfløjter, ca. 1933 (14a + 14b) Sikkert i forbindelse med et sommerkursus instruerer Gerda omtrent jævnaldrende i at lave bambusfløjter, en herlig sommerdag ude i det grønne. Vi ved, at hun 1933 og 34 holdt kurser i forbindelse med sommerkolonierne organiseret af Folkemusikskolen Frederiksberg, som dengang var ledet af C. M. Savery. |
|
Bambusfløjteundervisning - en del af rytmikundervisningen
Gerda Alexander får mulighed for at undervise på Sjælland, og i 1929 rejser hun til Danmark og begynder at arbejde som rytmiklærerinde. Hun arbejder med adfærdsvanskelige børn på Philipsens Privatskole i Vedbæk og underviser i rytmik på Frøbelhøjskole i København (pædagogseminarium). Ligeledes laver hun rytmik med børn i københavnske børnehaver. |
(14c) |
Børnene er til stede med alle deres sanser. Motivationen kommer af at fremstille sit eget instrument. Gerda hjælper børnene. Hun er håndværker her. Befinder sig i et hobbyrum med høvlebænk og værktøj på væggen i baggrunden. Med en stor sav saver børnene det lange bambusrør ud i stykker af passende størrelse. |
(14d) |
Med målebåndet om halsen tegner Gerda ind på fløjterne, hvor der skal bores og files. Hendes holdning er lidt foroverbøjet; koncentreret for at måle korrekt. |
(14e) |
Den store dag kommer for børnene, når mundstykket med korken og vinduet bliver færdigt, og fløjten kan frembringe en tone. Derefter kommer færdiggørelsen af det første hul, endnu en sejr – og nu kan der spilles en én-tone-melodi. Gerda hjælper barnet med at placere fingeren på det nye hul.
|
(14f) |
Og så kan børnene allerede spille sammen i den lille gruppe. Gerda spiller, lytter, er tæt forbundet med børnene. |
På disse fotos virker Gerda lidt skrøbelig. Vi ved, at hun som ung ofte har været svækket af akut reumatisme. I legemsøvelserne fra rytmikken søgte hun helbredelse. Fra denne tid har hun utrætteligt i en stadig proces skabt sin egen metode, over afspænding til Eutoni, som både har hjulpet hende selv og senere mange mennesker i hele verden.
|
|
Rytmik i børnehaven (15)
Børnehave i Danmark, 1940. Det er juletid. Guirlanden af de danske flag er hængt op foran tavlen, hvorpå der er malet en granskov, nisser og en julestjerne. Guirlanden får måske endnu større betydning, da vi er i tiden under den tyske besættelse. |
1908
- 1940
|
1940 -
1965
|
1965 -
1980
|
1980 - 1984
|